13.03.2017
Ruch w Sławkowie

Dzięki otwarciu nowego połączenia kolejowego do Niemiec Euroterminal Sławków jest bliski osiągnięcia maksymalnych mocy przeładunkowych zakładanych przez projektantów. Tam, gdzie kończy się tzw. szeroki tor z Ukrainy najwięcej towarów dojeżdża dzisiaj z… Gdańska. Dzięki temu na nasze drogi, trasami z północy na południe Polski nie jedzie po kilkaset ciężarówek tygodniowo. Ale to niejedyne zyski.

Terminal w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze wschodu szeroki tor kolejowy, zakłada w tym roku ponad 25-procentowy wzrost ilości przeładowywanych kontenerów. Prognozowany rozwój to efekt nowych połączeń kolejowych, obsługiwanych przez terminal.

Ostatnio wydarzeniem w ES była realizacja obsługi pierwszego pociągu z Niemiec, należącego do jednego z największych operatorów intermodalnych w Europie – spółki Hupac Intermodal S.A. Nowe połączenie intermodalne będzie realizowane kilka razy w tygodniu; zaplanowano dwa pociągi tygodniowo ze Sławkowa do niemieckiego Schwarzheide w regionie Brandenburgia oraz jeden pociąg w odwrotnej relacji.

„Euroterminal Sławków z racji usytuowania i bardzo dogodnego skomunikowania z międzynarodową siecią kolejową i drogową jest bardzo atrakcyjnym miejscem dla organizowania przeładunków intermodalnych. Grupa CZH S.A. od wielu lat prowadzi inwestycje, dzięki którym zwiększamy potencjał biznesowy i wartość naszych aktywów logistycznych. Uruchamianie kolejnych relacji kontenerowych z krajami Unii Europejskiej i ogromne zainteresowanie spedytorów jest tego najlepszym dowodem” – powiedział prezes Grupy CZH S.A. Adam Gorszanów.

Rozwój siatki połączeń terminalu w Sławkowie z krajami Europy Zachodniej to konieczność, związana m.in. z niewielkim wykorzystaniem połączeń w kierunku wschodnim. Ze względu na trwający konflikt pomiędzy Rosją a Ukrainą i wynikające z niego problemy z tranzytem kolejowym poprzez Ukrainę, ruch kontenerowy na tym kierunku jest obecnie minimalny.

„Euroterminal Sławków w ciągu ostatnich lat dostosował się do tej sytuacji, rozwijając i wpisując się w korytarz transportowy Północ-Południe. Obecnie świadczone są usługi dla istniejących połączeń w relacji Gdańsk–Sławków oraz Sławków–Maddaloni we Włoszech. W ostatnim czasie widać ożywienie w tych relacjach, co skutkuje zwiększoną ilością obsługiwanych pociągów” – powiedział prezes Euroterminalu Sławków Jakub Styczeń.

Docelowo, uruchomione w niedzielę nowe połączenie z Niemcami ma pomóc terminalowi w otwarciu szlaku na Wschód, przy wykorzystaniu szerokiego toru, dzięki któremu możliwa będzie obsługa tranzytu z Europy zachodniej na Ukrainę, do Kazachstanu, Rosji i innych krajów.

Przedstawiciele ES wskazują, że dzięki swojemu unikalnemu położeniu, na splocie szerokiego toru oraz toru kolejowego o standardach europejskich, Euroterminal Sławków może uczestniczyć w transporcie ładunków koleją między Europą a Azją – przede wszystkim Chinami. Jako część tzw. nowego jedwabnego szlaku terminal mógłby być punktem przeładunkowym nawet dla kilkuset pociągów rocznie.

„Strategia na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Wicepremiera Mateusza Morawieckiego, przewiduje w trzyletniej perspektywie wzrost przeładunków intermodalnych o minimum 30%, co znacznie przekracza dzisiejsze zdolności logistyczne w Polsce. Zaletą terminalu w Sławkowie jest jego ogromny potencjał pod kolejne inwestycje w infrastrukturę w obszarze transportu międzynarodowego, regionalnego, a także w zakresie przewozów intermodalnych w relacjach międzykontynentalnych (Jedwabny Szlak)” – mówi Adam Gorszanów.

W drugim kwartale tego roku Euroterminal Sławków planuje uruchomienie obsługi dwóch kolejnych nowych połączeń intermodalnych tygodniowo. W efekcie zakłada zamknięcie roku liczbą ok. 150 tys. przeładowanych kontenerów (tzw. TEU), wobec 117 tys. w ubiegłym roku. Spółka spodziewa się zwiększenia przychodów z tego tytułu do ok. 15,4 mln zł, wobec 11,2 mln zł przed rokiem. Oprócz obsługi intermodalnej terminal realizuje również przeładunki towarów masowych, takich jak węgiel czy koks.

Zobacz również 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Zobacz więcej

X

Ogłoszenie Zarządu Grupy CZH S.A.

W związku z dużym zainteresowaniem współpracą w zakresie dostarczenia Grupie CZH surowców energetycznych ze strony podmiotów zajmujących się handlem węglem importowanym informujemy, że mając na uwadze obecną sytuację rynkową, nie poszukujemy aktualnie nowych dostawców.

Odpowiadając na zapotrzebowanie elektrowni oraz elektrociepłowni, w ramach szerszej współpracy, Grupa CZH S.A. zajmuje się dostarczaniem surowca wysokiej klasy, sprowadzanego bezpośrednio od producentów lub ich spółek tradingowych (z pominięciem polskich pośredników), w celu wzbogacenia węgla krajowego. Węgiel, którym jesteśmy zainteresowani musi spełniać bardzo wysokie normy jakościowe, ściśle określone przez naszych Odbiorców, m.in. w zakresie wysokiej kaloryczności, i sami wyszukujemy dostawców, którzy posiadają możliwość dostarczenia takiego typu surowca.